Om oss
Den största delen av vår trafik körs med buss.
Vi gör ungefär 10 miljoner resor per år.
Hälften av våra pengar kommer från försäljning av biljetter,
resten kommer från skatter.
Vi kör inte bussar och tågen själva.
Vi köper in den tjänsten från företag.
Det är 34 företag som kör för oss,
de två största företagen är Bergkvara buss och Grimslövsbuss.
Vår verksamhet
Vi har ansvar för kollektivtrafiken i Kronobergs län.
Det betyder att vi sköter;
- Buss i hela länet
- Skolskjuts i sju kommuner
- Färdtjänst i Alvesta, Lessebo, Ljungby, Tingsryd, Uppvidinge och Växjö
- Sjukresor i Kronobergs län
- Kompletteringstrafik
- Närtrafik
- Tåg: Öresundståg, Pågatågen och Krösatågen
En del av Region Kronoberg
2015 slogs Landstinget Kronoberg och
Regionförbundet södra Småland ihop och blev Region Kronoberg.
Länstrafiken Kronoberg är en del av Region Kronoberg.
Länstrafikens organisation
Länstrafiken Kronobergs leds av Region Kronobergs trafiknämnd.
Carina Bengtsson är ordförande för trafiknämnden.
Pär Welander är direktör på Länstrafiken Kronobergs.
Länstrafiken har sex avdelningar:
- Trafikstab (ekonomi, upphandling och tåg)
- Marknad- och försäljningsavdelning
- IT- och teknikavdelningen
- Trafikavdelning
- Kundservice
- Kundcenter
- Trafikledning - Serviceresor
- Färdtjänsthandläggning
- Sjukresor



